“Balticovo” valde: Eksports liek spēlēt augstākajā līgā

Ilgtspējīga ražošana, precīzi pārdomāta eksporta stratēģija un drosmīgi soļi nākotnes attīstībā — tās ir ne tikai dažas no Balticovo panākumu atslēgām, bet arī tas, kas šo uzņēmumu padara par līderi ne vien Latvijā, bet arī Ziemeļeiropā. Latvijā dētas olas nonāk pat līdz Jaunzēlandei, bet uzņēmuma pieeja vides ilgtspējai un sabiedrības izglītošanai kalpo kā piemērs plašākā mērogā.
Balticovo ir viens no lielākajiem olu un olu produktu ražotājiem Ziemeļeiropā, kas darbojas vairāk nekā 50 gadus. Uzņēmuma modernās ražotnes atrodas ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā, un tā produkcija nonāk vairāk nekā 20 pasaules valstīs. Balticovo apvieno inovatīvu pieeju, rūpes par vidi un augstus kvalitātes standartus, esot par nozīmīgu spēlētāju gan vietējā, gan starptautiskajā pārtikas tirgū.
Lai labāk izprastu Balticovo darbības principus, izaicinājumus un vērtības, uz sarunu aicinājām vienu no uzņēmuma vadošajiem cilvēkiem — attīstības un komunikācijas direktoru Tomu Auškāpu. Sarunu sākam ar iepazīšanos.
“Mēs nevis eksportējam olas, bet importējam naudu Latvijā” — saruna ar Balticovo attīstības un komunikācijas direktoru Tomu Auškāpu
Dzinējspēks uzņēmuma izaugsmei
Jums pēdējā laikā ir bijušas vairākas nozīmīgas balvas – esat atzīti kā eksporta izaugsmes līderi, saņēmuši inovāciju balvu. Kāda ir jūsu stratēģija? Uz kurām valstīm eksportējat un kā izvēlaties šos tirgus?
Eksports, manuprāt, ir ārkārtīgi svarīgs – gan valstiskā mērogā, gan katra uzņēmuma attīstībā. Es bieži smejos – mēs nevis eksportējam olas, bet importējam naudu Latvijā. Katrs eksportējošs uzņēmums padara valsti bagātāku. Mēs šobrīd esam lielākais olu un olu produktu ražotājs Ziemeļeiropā. Latvijas tirgus mums kļūst šaurs, un tādēļ eksports ir dabisks solis. Turklāt – eksports ir lielisks „sparinga partneris”. Tas trenē, nostiprina. Lai tavu produktu pirktu citā valstī, tev jābūt efektīvākam, kvalitatīvākam, konkurētspējīgākam. Jāpārvar arī emocionālie šķēršļi – nacionālais patriotisms un protekcionisms. Eksports liek spēlēt augstākajā līgā.
Cik liels ir eksporta apjoms jūsu uzņēmumā?
Eksports mums ir stabils – jau daudzus gadus apmēram 70% produkcijas tiek eksportēta uz vairāk nekā 20 valstīm. Tā nav nejaušība. Mēs esam ieguldījuši šajā attīstībā – iegādājušies ražotnes Lietuvā un 2023. gada nogalē arī Igaunijā. Tagad varam sevi lepni saukt par Balticovo – ar ražotnēm visās trīs Baltijas valstīs. Tomēr Latvija vienmēr būs mūsu sirds, mūsu centrs. Šobrīd jau aktīvi skatāmies arī uz iespējām iegādāties uzņēmumus ārpus Baltijas. Tas ļautu vēl vairāk nostiprināt mūsu eksporta pozīcijas un sinerģijas ar tirgiem, kur jau darbojamies.
Kādi ir jūsu galvenie eksporta tirgi un ar kādiem izaicinājumiem nākas saskarties?
Eiropā galvenokārt tirgojam čaumalu olas, jo tās ir svaigs produkts ar īsu glabāšanas laiku – Eiropas Savienībā 28 dienas, bet veikalu prasības šo laiku vēl samazina.
Mums ir nepilnas piecas dienas, lai ola nonāktu veikalu plauktos – tas prasa perfekti organizētu loģistiku. Ārpus ES – piemēram, Jaunzēlandē un Honkongā – mēs pārdodam olu produktus: vārītas, lobītas olas, olu pulveri, šķidrās un sasaldētās olas. Šāda forma sniedz elastību un pagarina derīguma termiņu. Svarīga ir arī iepakošana – izmantojam četrstūrainās kastītes, kuras ir ērti kraut un transportēt. Produkcija tiek pārvadāta gan ar speciāliem konteineriem, gan kuģiem.
Kā jūs izvēlaties eksporta tirgus?
Mēs analizējam tirgus pēc pašpietiekamības – vai valsts spēj pati nodrošināt savu olu patēriņu. Ja nespēj, mēs redzam iespēju. Protams, mūsu prioritāte joprojām ir Baltija, bet mēs augam. Esam lepni, ka mūsu olas tiek tirgotas arī Polijā. Polija ir sarežģīts un prasīgs tirgus, kas pieprasa augstu kvalitāti. Tas, ka poļi mums uzticas – tas ir liels sasniegums. Kopumā mūsu produkcija nonāk jau vairāk nekā 20 valstīs.
Zīmols, vērtības un inovācijas
Pastāstiet par Balticovo zīmolu. Kā jūs izceļaties starp konkurentiem?
Nosaukums “Balticovo” apvieno mūsu reģionālo identitāti un saikni ar olu nozari. “Ovo” ir starptautiski atpazīstams vārds. Mūsu logotips simbolizē to, kas mēs esam – uzticams, kvalitatīvs olu ražotājs. Taču aiz tā stāv arī vērtības:
- Saknes: vairāk nekā 50 gadu pieredze, tradīcijas, stabilitāte.
- Saime: mēs kā komanda – vienoti, ar cieņu un atbildību.
- Rūpes: par cilvēkiem, dzīvniekiem, vidi un partneriem.
- Nākotne: nepārtraukta attīstība, inovācijas, ilgtspēja.
Iepriekš vairāk bijām kā “fabrikas zīmols”, bet tagad aktīvi attīstām sevi kā patērētājam atpazīstamu zīmolu. Ar lepnumu virzām jaunas produktu līnijas – piemēram, olu makaroni un pat olu saldējums (olu plombīrs) – unikāli un kulināri interesanti produkti.
Vai šos jaunos produktus ražojat paši?
Pagaidām izmantojam ārpakalpojumus, bet receptes un tehnoloģijas esam izstrādājuši paši. Galvenā izejviela, protams, ir mūsu olas. Šobrīd esam testa režīmā, bet nākotnē, ja redzēsim potenciālu, būvēsim arī savus cehus. Tāds ir plāns šobrīd.
Kas jums šķiet svarīgāk mūsdienās – būt efektīvai “fabrikai” vai attīstīt savu zīmolu?
Ļoti interesants jautājums. Arī mēs paši to iekšēji regulāri pārspriežam. Latvijā izteikti pieaug privāto preču zīmju īpatsvars – mazumtirgotāji izvēlas kontrolēt produktu kvalitāti, cenu un loģistiku. Taču tas prasa uzticamus piegādātājus, un mēs tādi esam. Mēs vēlamies būt gan efektīvs ražotājs, gan arī spēcīgs zīmols. Tas nav viens vai otrs – tas ir gan, gan. Jo galu galā – patērētājs novērtēs kvalitāti, stāstu un vērtības. Un mēs šīs vērtības pārstāvam.



Ilgtspēja un vides apziņa
Kā izvēlaties olu iepakojumus un cik svarīga ir to ietekme uz vidi?
Vēsturiski tirgū dominēja plastmasa, bet mēs apzināti no tās atsakāmies. Šobrīd jau ap 80% no mūsu produkcijas tiek fasēta papīra iepakojumā.
Vai patērētāji ietekmē šo izvēli?
Jā, sabiedrība kļūst arvien apzinātāka. Redzam, ka cilvēki biežāk izvēlas papīra iepakojumu. Pat ja tas dažkārt maksā nedaudz vairāk, patērētājs to uztver kā ilgtspējīgāku izvēli.
Cik liela nozīme ir komunikācijai ar patērētājiem par šiem jautājumiem?
Milzīga! Mums jāstāsta, kāpēc iepakojums ir svarīgs, kāpēc izvēlamies papīru, nevis plastmasu. Šobrīd galvenie olu izvēles kritēriji ir izmērs, cena un vai tās ir brīvos apstākļos dētas olas. Taču ar izglītošanu varam mainīt arī šo pieeju.
Kādas ir jūsu ilgtspējas iniciatīvas ražošanā?
Balticovo ražotnē ieguldām resursus dažādos vides projektos. Biometāns, kuru mēs ražojam, tiek izmantots kā alternatīva dabasgāzei. Ar šo metānu varēs darbināt transportu. Tas ir liels solis ilgtspējas virzienā. Esam uzbūvējuši unikālu biometāna tīrīšanas staciju, kas ļauj sašķelt biogāzi un atdalīt CO2 . Nākotnē mēs plānojam uzsākt CO2 sašķidrināšanas projektu, lai sagatavotu šo CO2 pārtikai drošai izmantošanai. Tas ir viens no veidiem, kā mēs varam samazināt savu vides ietekmi vēl vairāk. Mēs esam ieguldījuši arī saules enerģijā, izmantojot saules paneļus, lai nodrošinātu elektrību mūsu ražošanas procesiem.
Saules paneļi ir īpaši efektīvi, jo tie ražo visvairāk enerģijas tieši tad, kad mēs to visvairāk gaidam — karstajās vasaras dienās, kad mums ir jādzesē kūts. Un, lai koptu saules paneļu laukus, esam tajās ievietojuši aitas ganāmpulkus. Aitas ir ideāli piemērotas, lai uzturētu lauku sakoptu un veicinātu bioloģisko daudzveidību. Mūsu ganāmpulks palīdz uzlabot ekosistēmu un nodrošina ilgtspējīgu saules paneļu uzturēšanu. Jāmāk pārviedot arī blakusproduktus par vērtīgiem resursiem.
Vai patērētāji saprot, kas ir biometāns un kā tas saistīts ar olu ražošanu?
Šis jēdziens daudziem vēl ir svešs. Tieši tāpēc ir svarīgi par to runāt. Ja patērētāji zina, ka, izvēloties noteiktu produktu, viņi atbalsta “zaļo kursu”, viņi arī vairāk tam uzticas. Ilgtspēja kļūst par daļu no zīmola identitātes.
Latvijas tirgus specifika un nākotnes redzējums
Kāda ir Latvijas tirgus situācija olu nozarē?
Gadā saražojam ap 900 miljoniem olu, bet Latvijas patēriņš ir ap 400 miljoniem. Tātad vairāk nekā puse tiek eksportēta. Precīzu attēlu iegūt ir grūti, jo olas tiek šķirotas dažādās valstīs – piemēram, Lietuvā dētas olas var tikt šķirotas Latvijā. Būtiskākais tomēr ir – kur ola dēta.
Kāds ir mikroklimats starp ražotājiem Latvijā?
Ļoti labs. Mums ir aktīva nozares asociācija. Gaisotne ir veselīga – nav greizsirdības, ir konkurence plauktos, bet tas tikai uzlabo piedāvājumu patērētājam.
Kā redzat nākotni olu ražošanā?
Ilgtspēja kļūs vēl svarīgāka – gan iepakojumā, gan ražošanā, gan komunikācijā. Mūsu mērķis ir radīt ne tikai kvalitatīvu produktu, bet arī tādu, kas veicina pozitīvas pārmaiņas vidē un sabiedrībā.
Rakstu sagatavoja: Helēna Rozalinska