Galvenais – dialogs ar klientu
SIA “Vizii” valdes priekšsēdētājs Andrejs Šilinskis: “Jums ir telpas, mums ir jaunākās paaudzes tehnoloģijas to uzkopšanai!”
Telpu, tostarp komercplatību, uzkopšanas biznesā ir vieta inovācijām un jaunākajām tehnoloģijām – lielveikalus jau tagad tīra ne tikai cilvēki, bet arī jaunākās paaudzes roboti, kuru darbu klienti var uzraudzīt savos viedtālruņos ar lietotni “VIZIIApp”. Par biznesa aizkulisēm un nākotnes perspektīvām sarunā ar “Latvijas Tirgotāju” stāsta SIA “Vizii” valdes priekšsēdētājs Andrejs Šilinskis.
Jums ir vairāk nekā 20 gadu pieredze uzkopšanas nozarē. Kā nonācāt šajā biznesā?
Deviņdesmito gadu beigās avīzē “Dienas Bizness” ieraudzīju sludinājumu, ka Eiropas Savienības fonds sadarbībā ar Somijas ministriju rīko kursus ar stipendijām Latvijas uzņēmējiem. Bija liels konkurss starp kandidātiem ar vērā ņemamu darba pieredzi, bet es kā pats jaunākais iekļuvu to dalībnieku grupā, kurus gatavoja kā eksporta menedžerus Somijas uzņēmumiem Latvijā. Kursi ilga deviņus mēnešus, divas nedēļas pavadījām Somijā.
Pēc tam no kursu absolventiem Somijas uzņēmumi izvēlējās sev darbiniekus. Mani izvēlējās uzņēmums, kura darbības joma bija uzkopšanas inventārs, ķīmijas līdzekļu vairumtirdzniecība. Tā man dzīve arī iegriezās šajā nozarē, jo faktiski sāku pārstāvēt šo uzņēmumu Latvijā.
Ko jūs darījāt?
Vienpersoniski biju gan uzņēmuma vadītājs, gan visi darbinieki. Imantas “Abavā” īrēju telpas, saliku plauktus, sāku vest produkciju, vienlaikus sāku izglītoties. Droši vien jau galvenais, ko somi nodrošināja, bija iespēja iegūt zināšanas. Starp citu, es biju pirmais, kurš Latvijā ieveda mikrošķiedras tīrīšanas lupatiņas. Tās šodien pazīst ikviens, taču toreiz tas bija jaunums.
Mans pirmais lielais klients bija “Latvijas Banka”. Un tad, 2002. gadā, cits mans klients, uzņēmums “Impel Serviks” (toreiz “Serviks Rīga”), meklēja loģistikas vadītāju. Tolaik somu uzņēmuma Latvijas pārstāvniecība jau bija izaugusi līdz diviem cilvēkiem, proti, es algoju vienu darbinieku. Bet es jau apzinājos, ka šis mērogs man nav īsts. Un piekritu piedāvājumam. Un tā 23 gados, soli pa solim, no loģistikas vadītāja nonācu līdz “Impel Serviks” valdes priekšsēdētāja amatam.
Pirms gada, 2023. gada rudenī, jūs kļuvāt par “Vizii” valdes priekšsēdētāju. Kas jūs uzrunāja šajā piedāvājumā?
Mani visvairāk uzrunāja tas, ka šis ir Latvijas uzņēmums. Ļoti daudzus gadus esmu juties kā liela līdaka okeānā, taču es zināju, ka okeānā ir arī vaļi. Un ir ļoti grūti visu laiku peldēt vienam.
Gan man, gan “Vizii” bija unikāla iespēja apvienot manu pieredzi ar komandas potenciālu. Agrāk strādāju starptautiskā uzņēmumā, kur bieži vien bija jāpaļaujas tikai uz sevi. Šeit, “Vizii”, un vēl precīzāk – “CleanR” grupā, ir iespēja strādāt ar profesionālu komandu, kas jau bija labi nostabilizējusies tirgū.
Tā bija tāda laba dzīves skola…
Protams, bija arī savi plusi. Man bija ļoti labi izveidota sistēma, kuru es esmu ieviesis arī šeit. Sistematizēti procesi ļauj kvalitatīvi un ar pārliecību strādāt ar lieliem un sarežģītiem klientiem. Telpu uzkopšanas nozarē ir pietiekami daudz izaicinājumu, bet, ja mēs saprotam, kā uz tiem reaģēt, tad varam fokusēties uz risinājumiem un efektivitāti, kas arī dod rezultātus mums un mūsu klientiem.
“Vizii” daudzus gadus savā ziņā bijis mans konkurents, jo es arī nāku no tās pašas nozares. Taču “Vizii” vienmēr ir strādājis tādā segmentā, kurā es nemēģināju piedalīties, – lielu tirdzniecības telpu uzkopšana. Pirms tam man nebija skaidrs, kur tur ir bizness, bet, atnākot šeit, es saprotu, ka šajā jomā arī ir savi “know-how”. Apvienojot manu sistēmu ar uzņēmuma pieredzi, ir izdevies radīt kvalitatīvus un inovatīvus pakalpojumus.
Individuāla pieeja katram klientam
Kā “Vizii” piedāvājums atšķiras no konkurentiem?
“Vizii” ir telpu uzkopšanas tirgus līderis ar vairāk nekā 15 gadu pieredzi savā jomā. Mūsu lielākā priekšrocība ir tehnoloģiju integrācija visos uzkopšanas procesos. “Vizii” izmanto ceturtās paaudzes uzkopšanas robotus, kuri spēj strādāt autonomi, piemēram, naktīs lielveikalos vai biroju ēkās. Šie roboti ir aprīkoti ar moderniem sensoriem un radariem, kas ļauj tiem pārvietoties pa sarežģītām telpām, izvairīties no šķēršļiem un precīzi pildīt uzkopšanas uzdevumus. Vēl viena nozīmīga inovācija ir mūsu pašu izstrādātā mobilā lietotne “VIZIIApp”, kas ļauj klientiem reāllaikā sekot līdzi uzkopšanas procesiem, novērtēt kvalitāti un pat izsaukt ārkārtas uzkopšanas komandu, ja tas ir nepieciešams.
Robotu izmantošana uzkopšanā ir ieraduma un domāšanas maiņa arī klientam. Robots, atšķirībā no cilvēka, var strādāt visu nakti. Bet, lai tas varētu notikt, piemēram, tirdzniecības centrā, vispirms ir jāsalāgo ar apsardzi, lai neieslēdzas signalizācija, kamēr robots mazgā grīdas. Tas ir process, kam jāiziet cauri, bet es esmu absolūti drošs, ka tā arī ir nākotne.
“Vizii” ir bijuši pionieri robotizētās uzkopšanā Latvijā, mēs izmantojam jau ceturto robotu paaudzi.
Salīdzinājumam – savulaik lidostas “Rīga” iepirkumā roboti bija obligāta prasība, un tolaik tika izmantoti pirmās paaudzes roboti, kad tehniķim bija nepieciešams skaidri iezīmēt robota perimetru. It kā robotam vajadzēja tās līnijas ievērot, bet tas mēdza, piemēram, ieklīst “Tax free” veikalos. Mums šie pirmās paaudzes roboti joprojām glabājas noliktavā, varbūt kādreiz noderēs kādai ekspozīcijai.
Tikmēr jaunākie, ceturtās paaudzes, roboti ir aprīkoti ar sešiem līdz septiņiem dažādiem radariem. Tie “redz” telpu 150 metrus ap sevi 360 grādos. Tie atpazīst uz grīdas nokritušus priekšmetus, piemēram, pildspalvu vai lādētāja vadu, un tos apbrauc. Tas ir ļoti svarīgi veikalos, jo tur mēdz pārbīdīt stendus, akcijās uzbūvēt jaunas “salas”. Pateicoties radariem, nav nepieciešams katru reizi “zīmēt” līnijas, jo robots šķēršļus apbrauc pats. Satiekot savā ceļā cilvēku, robots pat pasaka iemācītās pieklājības frāzes.
Pašlaik mēs vienlaikus eksperimentējam ar diviem dažādiem robotiem “Rimi Olimpiskajā centrā”. Darbinieki sākumā bija skeptiski, teica, ka robots salīdzinājumā ar cilvēku ir lēns. Taču šobrīd uzkopšanas kvalitāte ir uzlabojusies vismaz piecas reizes, jo robots neko neizlaiž. Un, ja katru dienu neko neizlaiž, tad rezultāts jau pēc mēneša ir acīmredzams.
Šobrīd robotu piedāvājums ir ļoti strauji pieaudzis, jo praktiski visi mazgājamo iekārtu “grandi” saprot, ka tā ir nākotne. Tie ir daudz efektīvāki nekā mašīnas, kurām aizmugurē vēl iet cilvēks. Cilvēkresursu izmaksas turpina augt visur. Loģiski, ja ir mašīna, tad kāpēc tā nevarētu strādāt pati?
Lietotne – katra uzkopšanas profesionāļa sapnis
Vai nākotnē telpas uzkops roboti, kas pamazām izkonkurēs cilvēkus?
Cilvēki nekur nepazudīs. Robotam vajadzēs palīdzēt atvērt durvis vai tikt pāri slieksnim. Piemēram, tagad jaunajām, modernajām skolām ir ugunsdrošās durvis. Tas nozīmē, ka tām ir diezgan izteikts slieksnis, jo ugunsgrēka gadījumā durvis automātiski aizvērtos, lai radītu vakuumu. Mēs speciāli izgatavojām nelielas rampiņas, lai robots var pārbraukt pār slieksni. Robots jau arī nekad neiebrauks pilnīgi visos stūrīšos. Bet stūros neveidojas tā saucamais “agresīvais piesārņojums”, tikai putekļi un tamlīdzīgi. Tāpēc cilvēks pirms robota var iziet pa maliņām un iztīrīt aiz puķu podiem, kur ir sausie, gaisa plūsmas radītie netīrumi.
Tehnoloģijas darbojas kā atbalsts, taču ir daudzi uzdevumi, kur cilvēka klātbūtne joprojām ir neaizstājama – gan sarežģītu virsmu tīrīšanā, gan reaģēšanā uz ārkārtas situācijām, gan klientu apkalpošanā. Tomēr roboti būtiski uzlabo darba efektivitāti, ļaujot darbiniekiem koncentrēties uz uzdevumiem, kas prasa lielāku uzmanību vai manuālu darbu, šāda kombinācija ir efektīvāka, kvalitatīvāka, drošāka un operatīvāka.
Roboti būtiski pārveido uzkopšanas biznesu. Pirmkārt, tie darbojas ļoti efektīvi, īpaši lielos objektos, kur cilvēciskais faktors var radīt nogurumu vai kļūdas. Ceturtās paaudzes roboti, kurus mēs izmantojam, ir aprīkoti ar inteliģentām sistēmām, kas ļauj tiem automātiski pielāgoties telpu izkārtojuma izmaiņām. Piemēram, lielveikalos, kur stendu izkārtojums bieži mainās, roboti spēj atpazīt jaunos šķēršļus un optimizēt savu maršrutu, lai nodrošinātu pilnīgu tīrību visās zonās.
Roboti strādā autonomi, bet cilvēkiem joprojām ir svarīga loma – viņi pārrauga robotu darbu, rūpējas par specifiskām uzkopšanas zonām, kuras roboti nevar sasniegt, un nodrošina kvalitātes kontroli. Mēs šobrīd plānojam paplašināt robotizēto floti līdz 20 vienībām, lai apkalpotu vēl vairāk objektu.
Jums kā pirmajiem ir lietotne “VIZIIApp”, kurā klienti var paši noteikt tīrīšanas uzdevumus un sekot līdzi uzkopšanas kvalitātei.
Šī lietotne ir katra uzkopšanas profesionāļa sapnis. Pats svarīgākais ir vienkārši un saprotami nodot darbu uzdevumu cilvēkiem, kuri to izpildīs. Kā jebkurā jomā, arī mums noteicošā ir komunikācija. Līdz šim to risināja, drukājot darba uzdevumus, “spēlējās” ar krāsām, atzīmēja zonējumus. Nozarē ir dažādas pieredzes, jo katrs pats rada šos saprotamākas komunikācijas rīkus. Darba uzdevumu nodošanas procesam ir jābūt maksimāli vienkāršam, jo cilvēki ir ļoti dažādi.
Lietotnē var marķēt jebkuru telpu jebkurā ēkā ar QR kodu vai ar NFC “plāksteri”. Mūsu darbinieks pienāk ar telefonu vai planšeti, kurā ir ielādēta lietotne, noskenē kodu, un ekrānā tūlīt parādās konkrētas telpas darba uzdevumi. Pildot uzdevumus, darbinieks atzīmē katru kā izdarītu. Piemēram, ja mums ir skaidri un gaiši definēts, ka šajā kabinetā puķes ir jālaista ceturtdienās, tad puķu laistīšana darbu uzdevumā parādīsies tikai ceturtdienā.
Atliek vienreiz izpildīt “mājasdarbu” – sagatavot uzdevumu sarakstu, un tas darbosies visu atlikušo laiku, arī gadījumos, kad, piemēram, kāds darbinieks saslimst un viņu aizstāj cits, kurš nepazīst konkrēto objektu.
Jebkurš klients, kurš izmanto lietotni, var atstāt atsauksmes. Tātad – novērtēt, ierakstīt savu komentāru. Ko tas nozīmē mums? Zibenīgu komunikāciju. Turklāt cilvēki saka taisnību, jo visi ziņojumi ir anonīmi. Mēs, savukārt, ļoti labi redzam konkrēto objektu, līdz pat kabinetam, jo katrs kabinets ir marķēts individuāli, redzam arī laiku, kad atstāta atsauksme un kāda ir problēma.
“Mēs faktiski esam radījuši sistēmu, kas strādā gan mums, gan klientiem”
Kādu padomu jūs dotu tirgotājiem, lai veikalu telpas vienmēr būtu ideāli tīras?
Tas ir stāsts ar vairākām šķautnēm, jo tirgotāji ir dažādi. Pārtikas tirgotājiem visproblemātiskākās zonas būs tur, kur ir piena produkti, gaļa un zivis. Drēbju tirgotājiem tie ir putekļi. Runājot par jebkura veida mazumtirdzniecību, uzskatu, ka būtu ļoti pareizi, ja tiktu ieviestas tādas kā sanitārās naktis.
Ko tas nozīmē?
Tirgotājiem būtu jāvelta naktis, kad profesionāļi var netraucēti veikt ģenerālo uzkopšanu un kārtīgi iztīrīt visas telpas. Nepārtikas produktu tirgotājiem varbūt pietiktu ar divām reizēm gadā, bet tiem, kas strādā ar pārtiku, šādas ģenerālās uzkopšanas vajadzētu rīkot biežāk. Mēs piedāvājam arī šādu pakalpojumu, tai skaitā ventilācijas cauruļu tīrīšanu un flīžu balināšanu, kas ir ļoti raksturīgi tirdzniecības centriem.
Galvenais – dialogs ar klientu
Kas jūsu biznesā ir svarīgākais?
Mums visi klienti ir vienlīdz svarīgi. Protams, ir interesanti meklēt jaunas nišas, jaunus virzienus. Tirdzniecības centriem mūsu biznesā ir būtiska loma, vienlaikus mums visi klienti ir vienādi mīļi – gan lielie, gan mazie.
Svarīgākais ir dialogs ar klientu. Mums pašiem ļoti rūp uzkopšanas kvalitāte. Tāpēc arī pie darba tiek likti roboti, kas aprīkoti ar mākslīgo intelektu, tie paši saprot īsākos un optimālākos maršrutus.
Roboti arī daudz mazāk patērē ūdeni. Klasiskajai uzkopšanas mašīnai ir divas tvertnes: viena ar tīru ūdeni un tīrīšanas ķīmiju, otrā nonāk netīrais ūdens. Dažām, protams, ir arī recirkulācijas funkcija, kad atkal izmanto attīrītu ūdeni, bet jaunākās paaudzes robotiem šī funkcija jau ir iestrādāta. Robots netīro ūdeni izfiltrē, un tā vairākas reizes. Tas ir daudz draudzīgāk apkārtējai videi un arī mazāk tērē klienta resursus.
Robots ir cilvēka palīgs, nevis ienaidnieks, kurš varētu viņu aizstāt. Un būtībā kopā mēs varam vairāk. Un tas ir atkal mūsu darbs — izstāstīt, iedrošināt gan mūsu darbiniekus, gan klientus.
Vai jums ir vīzija, kāds būs uzkopšanas bizness vēl pēc 20 gadiem?
Esmu pārliecināts, ka mēs arvien vairāk un vairāk saplūdīsim ar tehnoloģijām. Tādās valstīs kā Norvēģija un Singapūra visās nozarēs ir ļoti daudz robotu. Ir iestādes vai objekti, kur roboti strādā sešus, septiņus gadus un ir ļoti labi sevi pierādījuši.
Tagad sākas ēra, kad lielie uzkopšanas tehnikas ražotāji sāk piedāvāt arvien jaunus, arvien interesantākus modeļus. Mums pašlaik ir četru robotu flote, drīzumā saņemsim nākamos piecpadsmit, līdz gada beigām jau būs gandrīz divdesmit vai pat vairāk.
Es domāju, gan pašlaik, gan nākotnē klienti, kuriem būs svarīga kvalitāte, to arī izvēlēsies, un viņi izvēlēsies “Vizii”.