Zīmola vārds ar dziļu nozīmi

Freepik.com

Freepik.com

Kādam jābūt zīmola vārdam, lai tas paliktu atmiņā? Daži no priekšnoteikumiem – diezgan īss, labskanīgs, cieša saikne ar produktu un ar pievienoto vērtību, vismaz tā vajadzētu būt pēc teorijas. Kā tad ir realitātē? Izskatīsim (nejauši izvēlētu) pasaulslavenu zīmolu vārdus, to vēsturi un nozīmi. Mēģināsim saprast, kas ir bijusi viņu panākumu atslēga.

LEGO

Nosaukums “LEGO” ir saīsinājums no diviem dāņu vārdiem “leg godt”, kas nozīmē “spēlējies labi”. Tas ir safabricēts nosaukums, kas ietver divas asociatīvas nozīmes. Ja skatīties no angliskā tulkojuma, tad ir vēlme vairāk pievērst uzmanību vārdam “go” (aiziet), kas arī nozīmē kustību, asociējas ar kaut ko enerģisku. Radniecīgie vārdi un skaņas sastopamas arī itāļu valodā le -“tie, viņi” un franču les -“viņi”. “LEGO” ir veiksmīgs internacionāls zīmola nosaukums, kas sevī ietver divas nozīmes – cilvēks, kas kustas, kaut ko dara, spēlējas. Tas ir labskanīgs vārds vairākās valodās. Latīniskais skaidrojums vārdam lego – savākt, ievākt, pulcēties, kas ir pilnībā piemērojams un atbilst produkta skaidrojumam, funkcijai – savākt klucīšus, sapulcēt tos konkrētā vietā. Dāņiem šis vārds nozīmē vairāk, bet, piemēram, Latvijā, tas varētu nenest sevī pievienoto nozīmi par kustību, jo mēs nesaprotam dāņu valodu.

“LEGO’ vēsture: “LEGO” grupu 1932. gadā nodibināja Ole Kērks Kristiansens. Uzņēmums ir pārgājis no tēva uz dēlu, un tagad tas pieder Kjeldam Kirkam Kristiansenam, dibinātāja mazbērnam. Pats zīmols savu vārdu uztver kā savu ideālu, tiekšanos uz nepārtrauktu attīstību un izcilu kvalitāti, kā jau pienākas zīmolam. Tas labi saskan ar paša produkta izmantojamību, jo produkts paredzēts bērniem – attīstībai un izglītošanai, savienojot to ar izklaidi un radošumu. “LEGO” ir īss un konkrēts vārds, stabils tāpat kā “LEGO” konstrukcijas, kas tiek veidotas no maziem, krāsainiem plastmasas klucīšiem, kuras savā starpā ir jāsavieno. Bērniem ir iespēja būvēt savu “ideālu”, savas pirmās sapņu mājas un pilis, “realizēt dzīvē” savās domās radītos tēlus, vietas, telpas ar “LEGO” klucīšu palīdzību. Tātad “LEGO” ļauj realizēt bērna sapņus. Produkts ir saistīts ar būvniecību, un pats uzņēmums saka, ka ar “LEGO” bērniem ir iespēja uzbūvēt savas unikālās mantas. Jāatceras, ka zīmols radīts 1932. g., kad bija ļoti maz bērnu mantiņu. Interesanti ir arī tas, ka vārdam “LEGO” ir 4 burti un pirmajam, “klasiskajam” “LEGO” plastmasas klucītim arī ir 4 “punktiņi” – savienojuma vietas.

Zīmola vārds ir pasaulslavens, ļoti pārdomāts, bet vai patērētājs saprot to dziļāko nozīmi? Varbūt tas vienkārši šķiet labskanīgs? Mēs saprotam, kas ir “LEGO” un pat, ja ir pakaļdarinājumi (plastmasas klucīši un līdzīgas “LEGO” produkcijas preces), tad tos tāpat sauc par “LEGO”, jo viņi bija izgudrotāji, inovātori. Tāpat kā Pampers vai Kellogg’s, kas ir savā veidā fenomens. Kā tas tā, ka jau vairākus gadu desmitus pilnīgi visas brokastu pārslas lielākoties saucam par “Kellogg’s”? Tas ir konkrēts zīmols, kas tik ļoti stipri palicis atmiņā, ka pārspēj visus konkurentus līdz pat šodienai un to var saukt par labās prakses piemēru. Tas parāda to, ka zīmola vārdam jābūt ar dziļāku nozīmi, veselu stāstu aiz tā un ne tikai. Tātad ir nepieciešams inovatīvs, izcilas kvalitātes produkts un atmiņā paliekošs, labskanīgs zīmola nosaukums.

Ko var mācīties no citiem zīmolu vārdiem?

NIVEA

Vācu zīmola nosaukums “NIVEA” latīņu valodā (niveus, nivea, niveum) nozīmē sniegbalts, citviet to tulko kā nivis – sniegs. Tas ir dibināts 1911. gadā un ražo produkciju ķermeņa kopšanai. Sniegbalta āda tolaik asociējās ar aristokrātiem, tātad produkts bija paredzēts kā “augstās klases” produkts, kurš ir augstvērtīgs, kvalitatīvs un visiem nepieejams. Baltā krāsa zīmolvedībā asociējas ar pedantiskumu, tīrumu, gaišumu, mākoņiem (augstu debesīs), kaut ko jaundzimušu – zīdaiņi ar gludu, maigu ādu. Mūsdienās “NIVEA” tiek uzskatīts par ādas kopēju, ādas aizsargātāju, un produkcija paredzēta visai ģimenei (dažādām vecuma grupām). “NIVEA” reprezentē dabisko skaistumu, tīrību. Tas nedaudz atgādina upes nosaukumu (līdzīgi Nīlas upes nosaukumam vai Ņevas upe), kā arī var atgādināt sievietes vārdu, piemēram, sengrieķu dievietes vārdu Nefele, kas bija mākoņu dieviete. Kā arī dieviete Niobe un citas. Tātad nosaukums ir ļoti cieši saistīts ar sengrieķu mitoloģiju un latīņu valodu, kas nav retums pasaulslaveniem zīmoliem, jo tas viss vedina uz domām par dieviem, dievišķo, tātad tikai loģiski, ka arī produkts ir dievišķs un augstvērtīgs. Vai tad ne? Tas ir viens no noslēpumiem, kuru izmanto visi luksusa zīmoli – motīvi no mitoloģijas.

Valentino

Zīmola vārds dots par godu Valentīno Garavanī – Itāļu dizaineram, kas ir luksusa modes nama dibinātājs. Valentīno ir cilvēka vārds, kas automātiski reprezentē šī cilvēka vērtības un sasaistās ar zīmolu. Tas liek patērētājiem domāt, ka to radījis īpaši talantīgs un unikāls cilvēks, mākslinieks, estētikas piekritējs, tāpēc tas ir kaut kas personisks un ietver sevī konkrēta cilvēka rakstura īpašības, kas ir ļoti svarīgi zīmola tēla izveidei. Ieraugot vārdu Valentino, cilvēks uzreiz aizdomājas par to, ka šis dizaineris ir radījis unikālu preci ar savu stilu un “parakstu”, kā mākslas darbiem. Modes pasaulē tas ir ļoti svarīgi, ja vēlas būt augstvērtīgs luksusa zīmols. Tiek radīts nevis produkts, bet māksla.

Vārda izcelsme: Valentinus – latīņu vārds, kas tulkojas kā veselīgs un stiprs. Arī grieķu valodā tā nozīme ir tāda pati. Valentino ir līdzīgs vārdam “Valentīns”, kas varētu asociēties ar Valentīndienu un kaut ko sirsnīgu, kaislīgu, mīlestības bagātu, sarkanu. Jāpiemin, ka viena no galvenajām zīmola krāsām ir sarkanā. Valentino skan ļoti daiļskanīgi un ir multinacionāls – saprotams un viegli izrunājams vairākās valodās. Izskaņa – “īno” piešķir īpašu Itālisku šarmu šim vārdam. Itālija patērētājiem asociējas ar kaut ko skaistu un šarmantu, harizmātisku, jo valstij ir spēcīgs zīmols pats par sevi. Valentīns asociējas ar romantisku vīrieti, mākslinieku vai dzejnieku, kaut ko poētisku pat cilvēkam, kurš pavisam neatpazīst zīmolu. Bet, protams, katram ir savs intepretējums šim vārdam.

Šāda veida luksusa zīmoliem ir svarīgi izcelties ar dizainera personību un vārdu, jo preces ir unikālas. Valentino ir modes noteicējs, gaumes kurators. Raksturīgi: kreativitāte, spilgtums, atšķirīgums, Romas pilsēta (zīmola izcelsme). Māksla un luksus – kā tas savienojas kopā? Zīmols mēģina izvairīties no popular art, jo vairāk tiecas uz timelessness – mūžīgās, klasiskās vērtības, līderiem, kas izceļās ar kaut ko sapņainu un unikālu. Ja vēlies darīt pasauli labāku – sāc ar sevi. Tāds ir šī zīmola vēstījums, kas ir vispārzināms visā pasaulē.

Vērtību nezaudējošs nosaukums

Visi trīs zīmola vārdi radušies pavisam dažādi un ir pasaulslaveni. To veiksmes atslēga varētu būt viegli un unikāli savā veidā vārdi, kas sevī nes konkrētu noskaņu, raksturu, īpašības, kaut gan nepavisam saprotam, ko tie vārdi nozīmē, toties tos vienmēr atceramies. Ļoti liela nozīme ir arī vienkāršiem un saprotamiem logo dizainiem, labskanībai vairākās valodās. Zīmoli dibināti ļoti sen, visiem ir vismaz 60 gadi un vairāk, kas nozīmē to, ka savulaik šie zīmoli bija revolucionāri jaunieviesēji, kas šokēja, pārsteidza, apmierināja ar augstvērtīgu, unikālu, kvalitatīvu produktu, radīja pozitīvas emocijas. Slava, kas turpinās līdz pat šodienai, un nav nozīmes vai produkts tik tiešām ir labākais tirgū pēc sastāva, izskata, izmēra utml., patērētāju uztverē tas ir uzticams, tas ir kaut kas familiārs, “tuvs” , augstvērtīgs, vērtību nezaudējošs.

Viss slēpjas unikalitātē un sapņa uzburšanā, sniedzot patērētājiem pasakainu stāstu, kas daļēji ir iluzors un ir kā gabaliņš no neaizsniedzamajām debesīm.

Autore: Helēna Rozalinska

Leave a Reply