LIAA komentārs: Michelin guide programma nodrošina iespēju celt valsts prestižu

Unsplash.com
Atbildi sagatavoja: Jānis Kovaļevskis, Komunikācijas un informācijas departamenta direktora vietnieks, LIAA
Gastronomisks ceļojums var sākties. Pasaulē populārākais restorānu ceļvedis “Michelin Guide” tagad arī Latvijā. Vai tas ir iemesls gavilēt tūrisma nozarei?
Kāpēc nolēmāt atbalstīt tieši šo restorānu atbalsta sistēmu (Michelin Guide). Kas pieņēma lēmumu par to?
Latvijas tūrisma nozari pēdējo gadu laikā ir ietekmējuši vairāki globāli satricinājumi – Covid-19 pandēmija un tās laikā noteiktie stingrie ierobežojumi ceļošanai un pakalpojumu izmantošanai, Krievijas uzsāktā karadarbība Ukrainā, augstās enerģijas un citu izejvielu cenas un inflācija. Eiropas Ceļojumu komisijas veiktais pētījums liecina, ka Latvija 2022. gadā ir starp tiem pieciem Eiropas galamērķiem, kas Krievijas uzsāktās karadarbības Ukrainā rezultātā ir cietuši visvairāk. Lai sniegtu atbalstu tūrisma nozarei, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) pēc konsultācijām ar Latvijas Restorānu biedrību, Latvijas Šefpavāru klubu, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociāciju un citiem tūrisma nozares pārstāvjiem 2022. gadā pieņēma lēmumu veikt tirgus izpēti ar mērķi iekļauties kādā no pasaulē populārākajiem gastronomijas ceļvežiem, kas vairotu valsts atpazīstamību un pieprasījumu pēc Latvijas restorānu pakalpojumiem. Tirgus izpētes veikšanai tika izvēlēts Michelin Guide, kas ir vadošais restorānu ceļvedis pasaulē. Tas tiek uzskatīts par starptautisku atsauci, it īpaši tiem tūristiem, kas galamērķus izvēlas pēc citu vērtējumiem, ieteikumiem un atsauksmēm.
Manufacture Française des Pneumatiques Michelin ir neatkarīgi izveidojis unikālu metodoloģiju gastronomijas potenciāla noteikšanai. Dalība Michelin Guide programmā nodrošina iespēju celt valsts starptautisko atpazīstamību un prestižu, piesaistīt papildu tūristus, attīstīt gastrotūrisma virzienu; piedalīties šefpavāru apmācību programmās, piesaistīt kvalificētu darbaspēku restorānu nozarei un piedalīties Michelin īstenotajās mārketinga aktivitātēs.
Latvija noslēgusi sadarbības līgumu ar Michelin uz 3 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu restorāni tiks iekļauti 2024., 2025. un 2026. gada Michelin ceļvedī. Kā zināms, 2024. gada Michelin ceļvedī tika iekļauti 26 Latvijas restorāni.
Michelin Guide viena no būtiskākajām priekšrocībām, salīdzinot ar citiem ceļvežiem, ir tā unikālā metodoloģija:
1. Neatkarība – Michelin inspektori ir neatkarīgi, un to izvēles, kurus restorānus apskatīt, arī noslēgumā ir tikai šo inspektoru rokās, neviens no malas to nevar ietekmēt;
2. Pieredze – Michelin Guide strādā tikai paši profesionālākie un ar lielāko pieredzi restorānu kritiķi, kas gastronomijā darbojas ilgstoši un ir speciāli apmācīti Michelin novērtēšanas metodoloģijas pielietošanā;
3. Anonimitāte – neviens nezina, kas ir šie inspektori, tādēļ to viedokli neviens restorāns vai galamērķa pārstāvis nevar ietekmēt (nav zināms, kurš viesis ir Michelin inspektors, kā arī – vai un kad tiktu plānota vizīte restorānā);
4. Pastāvīgums – neatkarīgi no tā, kurā pasaules valstī inspektori vērtē restorānus, vērtēšana un kritēriji visiem restorāniem ir identiski.
Kādi ir paredzēti programmas sasniedzamie mērķi (prognozes)?
Ar dalību Michelin ceļvedī vēlamies palielināt Latvijas pievilcību ārvalstu ceļotāju vidū, kā arī darījumu tūrisma potenciālu. Saskaņā ar starptautisko pieredzi pieaugs gan restorānu rezervāciju skaits, gan viesu tēriņi. Ieguvēji būs arī reģioni, jo septiņi no 26 izraudzītajiem Michelin restorāniem atrodas ārpus Rīgas.
Saskaņā ar auditorkompānijas EY (Ernst & Young) pētījuma datiem 2/3 ceļotāju priekšroku dotu valstij, kurā ir Michelin.
Michelin restorānu 71% ceļotāju motivē palielināt savus tēriņus. 2/3 šo ceļotāju plāno tērēt vismaz par 40 EUR vairāk vienai ēdienreizei, lai baudītu Michelin Guide restorāna pieredzi. Šī vēlme iztērēt vairāk ir īpaši saistoša ASV, Japānas un Ķīnas ceļotājiem.
No Michelin pieejamajiem datiem, aptaujājot restorānus, kas jau ir ieguvuši novērtējumus, tiek atzīts, ka ir redzams aptuveni 50% ienākumu kāpums, kad ir saņemta pirmā zvaigzne, tālāk papildus 20% ienākumu kāpums, saņemot otro zvaigzni, un vēl papildus 25% kāpums – saņemot trešo zvaigzni.
Pēc Igaunijas Michelin novērtējumu ieguvušo restorānu datiem rezervāciju apjoms ir pieaudzis. Agrāk grūtības bija sasniegt 70% zāles rezervāciju (vidēji zāle bija rezervēta ap 55%), taču pēc Michelin ceļveža ieviešanas, restorāni ir rezervēti 100% jau divus mēnešus uz priekšu.
Pirmajā mēnesī pēc Michelin zvaigznes iegūšanas restorānus rezervēja vietējie iedzīvotāji, jo tie pirmie uzzināja par jaunumiem nozarē. Pašlaik ārvalstu un vietējie iedzīvotāji dalās uz pusēm, kā arī, bieži viss restorāns ir rezervēts un tajā atrodas tikai ārvalstu viesi.
Nozares pārstāvji uzsver, ka Tallinai un Igaunijai kā tūrisma galamērķim ir svarīgs Michelin ceļvedis. Michelin restorānu novērtējums Igaunijā tiek uztverts kā starptautiski atpazīstama kvalitātes zīme galamērķim, ko pamana ne tikai ceļotāji, bet arī citās nozarēs strādājošie un tas veido pozitīvu tēlu un uzticību valstij kopumā.
Michelin Guide tika atklāts 1900. gadā un kopš tā darbības sākuma ir pieejams 40 valstīs, 17 000 restorānos, ir tikušas piešķirtas vairāk nekā 3000 zvaigznes, vairāk nekā 3500 Bib Gourmad novērtējumi, un vairāk nekā 10 000 The Plates novērtējumi.