Alus ar pēcgaršu
Paulina Pivovareka
Labējā spārna kampaņa par Bud Light boikotēšanu, kam par iemeslu bija sadarbība ar transpersonu influenceri, izraisīja AB InBev pārdošanas apjomu samazināšanos par 14%. Bet peļņa no pamatdarbības samazinājās pat par 28%. Pēc “kultūras kara” par vadošā zīmola Bud Light sadarbību ar transpersonu Dilanu Mulvaniju, tas nav pārsteigums. Līdz ar to ikoniskais alus pēc 22 gadu triumfa zaudēja savas līderpozīcijas Ziemeļamerikas reģionā.
Dažu nedēļu laikā nozares analītiķi ziņoja, ka visvairāk pārdotāko alu Bud Light nomainījis Modelo – Constellation Brands ražotais meksikāņu alus. Strauji pieauga arī konkurentu – tādu kā Coors Light un Miller Light pārdošanas apjomi. Šo alu mātes uzņēmums Molson-Coors šajā sezonā ziņoja par saviem labākajiem pārdošanas apjomiem ASV kopš abu firmu apvienošanās 2005. gadā. Pēc skandāla un pretrunīgi vērtētās reklāmas daudzi Bud Light fani bija neapmierināti, nosodot alus ražotāju par transpersonas – sievietes sponsorēšanu un LGBTQ+ vērtību atbalstīšanu. Tiešsaistē ir publicēti videoklipi, kuros redzams, kā patērētāji iemet Bud Light kannas un pudeles atkritumu tvertnēs un saturu izlej izlietnēs. Tagad uzņēmums ir stabilizējies un aptauja liecina, ka aptuveni 80% patērētāju ir kļuvuši labvēlīgi vai neitrāli pret zīmolu. Investoru aicinājumā izpilddirektors Mišels Doukeris norādīja, ka AB InBev ASV komanda smagi strādā, lai atgūtu patērētājus.
Bils Geitss iegādājas AB InBev akcijas
Šai alus darītavai akciju cena šogad ir samazinājusies gandrīz par 9%, ko var skaidrot ar pretreakciju par Bud Light sadarbību ar transpersonu influenceri Dilanu Mulvaniju. Interesanti, ka Foundation Trust (Bila un Melindas Geitsu fonda vienība), izmantojot izdevīgo situāciju akciju pirkumam, par 1,7 miljoniem AB InBev akciju samaksāja nedaudz mazāk par 96,6 miljoniem ASV dolāru. Kāpēc tad kampaņa bija pretrunīga? Konservatīvie sociālajos tīklos aktīvi protestēja pret Mulvanija sadarbību ar Budweiser un aicināja to boikotēt. Sašutuma pamatā bija labējo tipiskās antipātijas. Konservatīvais eksperts Džons Kārdillo savā tviterī Mulvaniju nosauca par “pieaugušu vīrieti, kurš ģērbjas kā mazas meitenes” un ironizēja par viņa seksualitāti.Paziņojumā FOX News kompānija savu partnerību ar Mulvaniju raksturoja kā vienu no iespējām, kas ļauj zīmolam autentiski sazināties ar auditoriju dažādās vietnēs. Uzņēmums arī paskaidroja, ka Mulvanijai veltītā bundža bija dāvana ar personisku vēstījumu, un tā nav domāta pārdošanai plašai sabiedrībai. Tomēr Bud Light sponsorēšana izraisīja vētru pret transpersonām un arī pati Mulvanija saskārās ar naida un vardarbīgu draudu vilni.
“Manuprāt, uzņēmumam pieņemt darbā transpersonu un pēc tam publiski neaizstāvēt, ir sliktāk nekā vispār nepieņemt darbā transpersonu. Jo tas ļauj klientiem būt tik transfobiem un naidīgiem, cik vien viņi vēlas,” sacīja Mulvanijs.
“Tam ir nopietnas un smagas sekas pārējai kopienai.”
Saskaņā ar Amerikas Pilsoņu brīvību savienības datiem šogad štatu likumdevējiem iesniegti vairāk nekā 400 pret LGBTQ+ vērstu likumprojektu. Tostarp tādi, kas ierobežo piekļuvi transjauniešu aprūpei dzimuma izmaiņu gadījumā un jauniešu iesaisti praida šovu pasākumos. Tikām Bud Light īpašnieks izplatīja uzņēmuma paziņojumus par vēlmi „koncentrēties uz to, ko mēs darām vislabāk, proti, lieliska alus brūvēšana ikvienam, ” un tieši neatbildēja uz jautājumu, vai kampaņa bijusi kļūda.
“Es domāju, ka saruna par Bud Light ir attālinājusies no alus. Tā ir kļuvusi šķeltnieciska. Sadarbībā ar mums nevajadzētu būt nekā strīdīgam. Un tas ir iespējams!” sacīja Mulvanijs. “Rūpēm par LGBTQ+ kopienu ir nepieciešams kas vairāk nekā tikai ziedojums praida mēnesī. Arī mēs esam klienti, un es pazīstu daudz transpersonu un dīvainu cilvēku, kuriem patīk alus.” 26 gadus vecā Mulvānijas kundze ir populāra vietnē TikTok, kur viņai ir vairāk nekā 10,8 miljoni sekotāju. Viņa savu dzimuma maiņu veica tiešsaistē.
Kāds ir turpinājums?
Mazumtirdzniecības uzņēmums Target ir pievienojies Bud Light, izmainot savu mārketingu attiecībā pret L.G.B.T.Q iekļaušanu. Vairāk nekā 10 gadus mazumtirgotājs ir veidojis displejus un preces praida ikgadējām L.G.B.T.Q svinībām jūnijā, taču pēc protestiem tas dažos veikalos noņēma pride displejus. Arī daudzos alus bāros vairs nepiedāvā Bud Light.