Z paaudze- kādas ir viņu intereses un paradumi

Z paaudzi veido cilvēki, kas dzimuši no 1996. gada līdz 2010. gadam. Šīs paaudzes identitāti ir veidojis digitālais laikmets, satraukums par klimatu, mainīgā finanšu ainava un Covid-19. Tā pašlaik ir otrā jaunākā paaudze. Tāpat kā katra paaudze, Z paaudzes uzvedību nosaka tas, kā viņi uzauguši.

 Mūsdienās jaunieši ir sasnieguši pilngadību klimata nolemtības, pandēmijas ierobežojumu un baiļu par ekonomikas sabrukumu ēnā. Pirmie Z paaudzes pārstāvji radās, kad tikko bija plaši izplatījies internets. Viņus sauc par “digitālajiem vietējiem iedzīvotājiem” — pirmā paaudze, kas uzauga ar internetu kā ikdienas dzīves sastāvdaļu. Paaudze aptver plašu diapazonu: vecākajiem ir darbs un hipotēkas, savukārt jaunākie joprojām ir nepilngadīgi. Globālā mērogā Z paaudze strauji pieaug: līdz 2025. gadam Z paaudzes iedzīvotāji veidos ceturto daļu no Āzijas un Klusā okeāna reģiona iedzīvotājiem.

Nav šaubu, ka jūs jau esat iepazinies ar paaudzes jēdzienu ģimenē. Jūsu vecvecāki, vecāki, bērni un bērnu bērni veido atsevišķu paaudzi. Bet katrs no viņiem pieder arī izkliedētai vienaudžu kategorijai, kas sagrupēta, pamatojoties uz to, kad viņi ir dzimuši un ko viņi piedzīvo dzīves laikā. Sociālie zinātnieki ir pētījuši paaudzes — gan teorētiski, gan praktiski — tūkstošiem gadu. Pavisam nesen tādi domātāji kā Augusts Komts ir apgalvojuši, ka paaudžu maiņa ir sociālo pārmaiņu dzinējspēks. Konkrētāk, katra paaudze, kas vairāk vai mazāk vienā laikā nonāk jaunā dzīves posmā, veido sabiedrības vēsturi.

Liela mēroga notikumi var arī veidot paaudzes skatījumu, un tie bieži atspoguļojas to nosaukumā. Piemēram, zudusī paaudze ir nosaukta sliktās pašsajūtas un vilšanās dēl, ko piedzīvoja cilvēki pēc Pirmā pasaules karu. Vēlāko paaudzi nosauca par varonīgo upuri, kas piedzīvoja  Otro pasaules karu. Bērnus, kas dzimuši drīz pēc kara beigām, sauc par baby boomers; viņu skatījumu savukārt iekrāsoja Vjetnamas karš un 60. gadu sociālie satricinājumi. Pavisam nesen tūkstošgades pasaules uzskatus ir veidojuši 11. septembra uzbrukumi un interneta izplatība. Protams, tie ir vispārinājumi: katra tā sauktā paaudze sastāv no daudziem unikāliem indivīdiem ar saviem uzskatiem, vērtībām, uzvedību un nākotnes plāniem.

Ar ko izceļas Z paaudze?

Lai gan kopienā, kas pazīstama kā Z paaudze, pastāv būtiskas atšķirības, tās dalībniekiem ir dažas kopīgas iezīmes. Kā pirmie īstie “digitālie vietējie iedzīvotāji”, viņi var teikt dzīvo tiešsaistē: gan ar darbu, gan iepirkšanos, iepazīšanos un draugu iegūšanu. Z paaudze pavada sešas vai vairāk stundas dienā pie saviem tālruņiem. “Digitālie vietējie iedzīvotāji” bieži pievēršas internetam, meklējot jebkāda veida informāciju, tostarp ziņas un atsauksmes pirms pirkuma veikšanas. Viņi pārvietojas starp vietnēm, lietotnēm un sociālo mediju plūsmām. Uzauguši ar sociālajiem medijiem, Gen Z rūpīgāk pārvalda tiešsaisti nekā iepriekšējās paaudzēs, un viņi, visticamāk, pievērsīsies anonimitātes tendencēm, personalizētākām plūsmām iešsaistē.

Video koplietošanas sociālo mediju vietnes ir piedzīvojušas strauju pieaugumu. TikTok pašlaik nosaka tendences, attiecības un veido Z paaudzes kultūru. Tā sastāda 60 procentus no no vairāk nekā viens miljards lietotāju. Z paaudze uzturas interneta vietnēs, kur viņi var apspriest savas aizraušanās un intereses ar tiem, kam tās ir kopīgas — sākot no spēlēm līdz K-pop —, veidojot attiecības gan ar cilvēkiem, kurus pazīst reālajā dzīvē, gan ar tiem, kurus ir satikuši tikai tiešsaistē.

Z paaudze saskaras arī ar nepieredzētu uzvedības un veselības krīzi: McKinsey aptaujātie ASV Z paaudzes pārstāvji  ziņo par visaugstāko garīgo slimību izplatību nekā iepriekšējās paaudzēs. Eiropas respondenti ziņo, ka cīnās ar pašstigmu. Šo pesimismu veicina pieaugošie globālie nemieri, kari un traucējumi, finanšu krīzes un izglītības pārtraukumi Covid-19 pandēmijas dēļ. Plaši tiek ziņots arī par “klimata katastrofas” izjūtām: daudzi atzīst, ka ikdienā domā par planētas likteni.

Viņi jau tagad redz samazinātas ekonomiskās iespējas un neuzskata, ka būs pieejams sociālās drošības tīkls, kas viņus sasniegs, jo pensijas samazinās, pensijas uzkrāšana kļūst grūtāka un vecāka gadagājuma iedzīvotāji pieaug. Jau tagad 58 procenti Z paaudze jaunākajā McKinsey aptaujā ziņoja, ka viņiem nav apmierinātas pamata sociālās vajadzības, kas ir lielākais procents nekā citām paaudzēm.

Bet Z paaudze ziņo arī par niansētāku skatījumu uz garīgo slimību stigmatizāciju nekā citas paaudzes. Šķiet, ka Eiropā tiecas mazāk diskriminēt cilvēkus ar garīgām slimībām (lai gan viņi sevi stigmatizē).

 Progresīvie sapņotāji

Iepazīstinām ar McKinsey Explainers: tiešas atbildes uz sarežģītiem jautājumiem

Tomēr Z paaudze parasti ir pazīstama arī ar savu ideālismu — viņi ir daļa no jauna “iekļaujošu patērētāju” un sociāli progresīvu sapņotāju viļņa. Vispārīgi runājot, Gen Z uzskata, ka var sniegt savu ieguldījumu, lai palīdzētu apturēt klimata pārmaiņu pastiprināšanos un radītu lielāku vienlīdzību visiem. Vairāk nekā jebkura cita paaudze, Z paaudze kolektīvi pieprasa mērķtiecību un atbildību, vairāk iespēju radīšanu cilvēkiem ar dažādu un nepietiekami pārstāvētu izcelsmi, kā arī stingru ilgtspējīgu un zaļu praksi.

Kādas ir Z paaudzes vērtības?

Z paaudzei parasti ir izteiktas vērtības, kas saistītas ar rasu taisnīgumu un ilgtspējību. Tādas aktivitātes kā globālais klimata gājiens, ko vada Z paaudzes aktīviste Grēta Tūnberga, veicina jauniešu aktivitāti. Klimata pārmaiņas ir viena no problēmām, kas visvairāk rūp Z paaudzei. Viņi bieži aicina veikt reformas personiskā, sabiedriskā un globālā mērogā, lai novērstu katastrofas nākotnē. Daudzi Z paaudzes pārstāvji sevi raksturo kā videi draudzīgus, un lielākā daļa Z paaudzes sagaida, ka uzņēmumi un organizācijas uzņemsies saistības attiecībā uz ilgtspējību. Z paaudze arī dzīvo laikā, ko raksturo strauji augoša inflācija un finanšu problēmas. Pieaugošais studentu kredītu parāds nomoka arī daudzus šīs paaudzes pārstāvjus.

Kādas ir Z modes tendences?

Z paaudze mīl izteiksmīgus apģērbus, vēlas izcelties, nevis iederēties, un tai ir pastāvīgi mainīgs stils. Viņu tendences atbalsta ātrās modes mazumtirgotāji: tā Ķīnas ātrās modes gigants Shein katru dienu pievieno savā vietnē 6000 jaunu produktu. Tas var šķist pretrunā ar paaudzes ilgtspējības vērtībām, taču ātrums, ar kādu mainās Z paaudzes tendences, un viņu vēlme pēc unikāla stila dažkārt var pārvarēt viņu ekoloģiskos ierobežojumus.

Šī paaudze  arī mīl taupīgus un vintage stilus, kas daudz vairāk atbilst viņu aicinājumiem pēc apļveida modes. Gan 90. gadu, gan y2k stila apģērbi ir piedzīvojuši lielu atgriešanos, tostarp ātrās modes drēbes, kas izraktas no skapjiem un lietoto preču veikaliem. Modes tālākpārdošana ir piedzīvojusi milzīgu izaugsmi, pateicoties Z paaudzes tālākpārdevējiem un ietekmētājiem, un ir normāli, ja Z paaudzes drēbju skapis ir lētas ātrās modes un vērtīgu vintage priekšmetu sajaukums.