Cik daudzi no jums nekad nav iepirkušies interneta veikalā? Cik daudziem no jums tā ir ikdienas rutīna? Vai ir kāds, kurš domā, ka iepirkšanās interneta veikalā nebūs mūsu nākotne? Un ko par to visu domā uzņēmēji – tirgotāji? Tieši ar tirgotājiem runājam par to, vai šis krīzes laiks tirdzniecībā veicinājis interneta veikalu popularitāti un pieprasījumu.

Bija nojauta, ka interneta veikals būs vajadzīgs

Tā saka kosmētikas, parfimērijas un sadzīves ķīmijas veikala SIA “Multilukss” vadītāja Inga Juršāne – Piņķe, kura atklāj, ka pērn rudenī tika atklāts interneta veikals. Uzņēmēja norāda, ka tirdzniecība interneta veikalā arvien pieaug un arī turpinās pieaugt, jo cilvēku iepirkšanās paradumi mainās.

“Mēs interneta veikalu atklājām rudenī, pirms otrā pandēmijas viļņa un, protams, šobrīd redzu, ka tas bija ļoti pareizs lēmums. Spējām arī adaptēties jaunajai situācijai un veiksmīgi saviem klientiem varējām piedāvāt ērtu tirdzniecības kanālu,” saka uzņēmēja, norādot, jo ātrāk uzņēmējs pie šādā lēmuma nonāks, jo labāk. Kā iemeslu uzņēmēja min faktu, ka pamazām viss pāriet uz digitālo vidi un iepirkšanās interneta veikalos kļūst par šī gadsimta neatņemamu sastāvdaļu.

I.Juršāne – Piņķe bilst, ka mūsdienās interneta veikala izveide ir iespējama ikvienam uzņēmējam, jo  ir pieejami visdažādākie rīki, tehniskās iespējas, sākot no vienkāršākām e-veikala izveidošanas platformām, beidzot ar pavisam nopietniem risinājumiem lielajiem tirdzniecības uzņēmumiem. Tāpat uzņēmēja norāda, jo pazīstamāks zīmols, jo lielāka ir klientu uzticība tam, lai viņi droši iepirktos interneta veikalā.

Multilukss veikalu tīkls Latvijā darbojas jau 20 gadus. Uzskatu, ka klientu neuzticamība, palaižot interneta veikalu, mums gāja secen. Varu sacīt, ka šajā laikā klāt nākuši gan jauni klienti, gan interneta veikalā iepērkas tie, kuri iepriekš veikalu apmeklēja fiziski dažādās tirdzniecības vietās,” saka uzņēmēja un, vērtējot šo laiku, saka šis ir sarežģīts laiks visiem tirgotājiem. “Domāju, ka šis viss nepaliks bez sekām. Būs veikali, kas vairs neatvērsies. Jautājums laikam, kā šo brīdi izmantoja uzņēmēji? Vai viņi saskatīja iespēju mainīties un pielāgoties, jo vienkārši tāpat strādāt nevarējām lielākā daļa. Vai krīzes brīdī tika saskatītas jaunas iespējas? Vai tika pamanīti šie citādie tirgošanās kanāli? Vai mainīja mārketinga politiku. Tas ir bijis noteicošais pēdējo mēnešu, pusgada laikā,” saka SIA “Multilukss” vadītāja.

Iepirkšanās paradumus internetā ietekmē preču sortiments

Par to pārliecināts SIA “Cenuklubs.lv” vadītājs Aldis Rickis, kurš runājot par sava uzņēmuma interneta veikalu, stāsta, ka pēdējo mēnešu laikā pavisam noteikti ir vērojams klientu pieaugums, taču ir visai skeptiski noskaņots par to, ka nākotnē pirkšana un pārdošana varētu notikt tikai interneta vidē.

“Mums interneta veikals bija jau iepriekš, bet to īsti neattīstījām. Šobrīd, protams, par to daudz aktīvāk bijām spiesti domāt.  Turklāt jāsaka, ka patlaban preču pasūtīšana interneta veikalā prasa no darbiniekiem daudz vairāk darba. Tas neaprobežojas ar to, ka cilvēks ienāk veikalā, pats paņem preci un par to norēķinās. Šobrīd ir jāsaņem zvans vai e-pasts no klienta, tad  viņš jāuzklausa, pēc tam jādodas prece fiziski veikalā atlasīt, jāsazinās atkal ar klientu un vēl jāsagaida, vai viņš atbrauks tai pakaļ. Tas viss ir smagnēji, bet tas ir vairāk nekā nekas šajā ierobežojumu laikā,” saka A. Rickis.

Tirgotājs vērtē, ka viņš nākotnē vairāk tic fiziskam veiklam un nedomā, ka tos aizstās interneta veikali. Uzņēmējs paliek pie pārliecības, ka vienmēr būs preču kategorija, kuras nebūs tik ērti iegādāties attālināti. Vēlme būt veikalā, apskatīt, pielaikot vienmēr saglabāsies.

“Es uzskatu, ka šis ir milzīgs pārbaudījumu laiks nozarei. Ikvienam tirgotājam, neatkarīgi no tā, vai viņš tirgojas interneta vidē vai veikala telpās. Jau šobrīd esmu dzirdējis, ka ne visi vairs cer pārdzīvot šo laiku un domā, kā ar mazākām sekām šo visu izbeigt. Šis ir bijis laiks, kurš prasa nemitīgi pielāgoties un ļoti ātri reaģēt. Un tas bijis noteicošais.

Mazpilsētās nav šāda paraduma

Šis ir viedoklis, kurš izskan no Latgales puses tirgotāja. SIA “Alba – LTD” vadītājs Andris Revizors specializējiesskolas un biroja, kā arī mājturības preču tirdzniecībā. Uzņēmumam ir fiziski veikali Daugavpilī un Rēzeknē, jau senāk izveidots arī interneta veikals.

“Perifērijā cilvēki interneta veikalos iepērkas daudz kūtrāk. Viņiem nav patiesībā šāda ieraduma – sēdēt pie datora un iepirkties. Cilvēki drīzāk pa ceļam uz darbu ieskries vienā, otrā, trešā veikaliņā un paņems to, ko vajag. Tiesa gan, pandēmijas un ierobežojumu laikā, jutām, ka cilvēki daudz aktīvāk ienākuši interneta veikalā. Apjoms palielinājās, taču tas, protams, nebija tāds, lai mēs spētu strādāt tā, ka neizjustu ierobežojumu sekas,” saka uzņēmējs, neslēpjot, ka pienācis laiks, kad tirgotājam katrs eiro ir no svara. Tādēļ pozitīvi vērtē, ka vismaz šāda attālināta iepirkšanās reizumis kalpo kā alternatīva.

“Būšu godīgs, mēs pagaidām esam ļoti piesardzīgi uz interneta veikala attīstību. Man nav sajūta, ka mūsu gadījumā tā būs iespēja strādāt un izdzīvot. Tomēr cilvēki daudz labprātāk nāk uz veikalu, skatās un izvēlas preci klātienē. Konsultējas ar pārdevēju. Taču interneta veikalu atvērām jau krietni senāk, jo strādājām ar juridiskiem klientiem un mums bija svarīgi, lai būtu mājas lapa, lai varētu piedāvāt savas preces. Taču neteikšu, ka mājas lapa līdz šim bijusi ļoti aktīva,” norāda A. Revizors.

Kopumā pieredzes bagātais tirgotājs saka, ka šis laiks ir vienkārši jāiztur, neskatoties uz to, ka laiks ir grūts. Valsts atbalsta nav, ierobežojumi un noteikumi mainās ik pa nedēļai. “Ir ļoti skumji šobrīd. Valsts atbalstam mēs nekvalificējamies un viss paliek pašu rokās. Ceram, ka izķepurosimies,” saka uzņēmējs.

Autore: Liene Lote Čemme