Zīmolu sadarbību veidošana 2023 – ieguvumi

Unsplash.com

Unsplash.com

Sadarbība ar slavenībām priekš zīmolu mārketinga kampaņām ir efektīvs reklāmas veids patērētāju ietekmēšanai un uzņēmuma tēla veidošanai. Reklāmās jau gadsimtiem ilgi izmanto dažāda veida pārliecināšanas metodes, kā piemēram pirmie aizsācēji bija romiešu gladiatori, kas vietējo iedzīvotāju vidū bija slaveni, un kuriem tika piedēvētas pārdabiskas spējas un tikai loģiski, ka visi vēlējās viņiem līdzināties, tāpēc viss, ko viņi ņēma rokās, ēda, dzēra automātiski kļuva par vēlamo produktu viņu faniem – tā arī aizsākās pirmā slavenību reklāma vīniem, ēteriskajām eļļām Romā.

Helēna Rozalinska

Arī mūsdienās zīmoli aktīvi piemeklē slavenības savām mārketinga kampaņām, lai kļūtu pamanāmi plašākai patērētāju grupai un vairotu uzticamību, lojalitāti. Pārsātinātajā informācijas telpā reklāmas kļūst arvien košākas, interesantākas, radošākas, lai izceltos konkurentu vidū un noturētu patērētāju uzmanību. Apskatīsim dažas (nejauši izvēlētas) mārketinga kampaņu sadarbības ar slavenībām un tēla veidošanas pamatprincipus, kas tiek īstenoti “B2B” sadarbībās.

  1. “Tev tas izdosies!,” tā jaunajā mārketinga kampaņā saka Arnolds Švarcenegers.

Holivudas zvaigzne Arnolds Švarcenegers kļuva par “Lidl” zīmola “PARKSIDE” jauno seju reklāmas kampaņai, kurā dalīsies ar saviem padomiem un motivāciju, iedrošinot patērētājus veikt plānotos vai sen atliktos renovācijas, mājas iekštelpu apdares un būvniecības darbus, un sava sapņu dārza izveidei, ar iedvesmojošām frāzēm “Do It Yourself”  un “Tici sev!”.  Izrādās, ka Arnolds Švarcenegers ir strādājis celtniecībā un par sevi saka, ka viņam patīk radīt lietas un ka viņa attieksme dzīvē pret visiem darbiem vienmēr bijusi tikai pozitīva un ar stipru ticību sev, ko viņš vēlas caur saviem ziņojumiem reklāmā nodod plašākai auditorijai, iedrošinot arī patērētājus ticēt sev, daloties ar savām panākumu atslēgām karjerā, dzīvē. Viņa mērķis ir iedvesmot, savukārt zīmols tādējādi vēlas akcentēt savu produktu augsto kvalitāti, uzticamību tehnoloģiju jaudā un kvalitātē. Te tik tiešām tiks veidots iedvesmojošs dialogs ar patērētājiem. Vienā no pirmajiem reklāmas rullīšiem Arnolds Švarcenegers stāsta: “Es nekad nebaidījos izcelties, iziet ārpus rāmjiem – tā vietā es uzbūvēju savus rāmjus. Lai plāns strādātu, vienmēr jābūt pareizajiem instrumentiem rokās!”. Konkrētajās reklāmās slavenība tiek izmantota kā iedvesmotājs, kā koučs, kā “guru”, kas māca dzīves gudrības, rāda labo piemēru un virza patērētājus uz aktivitāti. Tādējādi tiek panākts, ka mārketinga kampaņa uzrunā savus patērētājus uz aktīvu rīcību, iedrošina un iedvesmo uz pārmaiņām, ko sākt, piemēram, “Sāciet ar remontu dzīvoklī!”.

2. “Benu” aptiekas sadarbības – pielāgošanās kultūrai.

“Benu” aptieka jau vairākus gadus sadarbojas tieši ar latviešu slavenībām, piemēram, Lauri Reiniku, kas ir aktīvs ne tikai sociālajos medijos, bet arī parādās televīzijas ekrānos un sniedz solokoncertus. Runājot par “Benu” aptieku tīkla vēsturi, tad tās pilnais nosaukums ir SIA “BENU Aptieka Latvija”, kas dibināta 1995. gadā un tā kapitāla daļas pieder SIA “PHOENIX Baltics Holding”, kas savukārt pieder Vācijas uzņēmumam “PHOENIX International Beteiligungs GmbH”. Tā ir vispārpieņemta starptautisko (tīklu) uzņēmumu prakse, pielāgot atsevišķu mārketinga stratēģiju katrā atsevišķā valstī, ko vislabāk var izdarīt, ja tiek radītas sadarbības ar vietējiem – slavenībām vai uzņēmumiem, lai labāk pielāgotos konkrētās valsts kultūrai, ko ir svarīgi ievērot internacionālām organizācijām starptautiskajā komunikācijā ar saviem patērētājiem. Protams, arī jāņem vērā, lai slavenības vērtības sakristu ar zīmola vērtībām, vīziju, misiju. Šajā gadījumā tieši Lauris Reiniks ir aktīva un veselīga dzīvesveida vēstnesis, kas ar pozitivitāti iedvesmo un atgādina patērētājiem parūpēties par savu veselību. 

3. Minerālūdens uzņēmums “885”, kuru reklamē sportists Kristaps Porziņģis.

Šis uzņēmums reģistrēts jau vairākus gadus (kopš 2016. gada), bet sāka gūt lielāku popularitāti, kad tās reklāmā iesaistījās Kristaps Porziņģis. Tas pierāda to, ka sadarbība ar slavenībām var būt ļoti efektīva uzņēmuma mārketinga komunikācijā, jo tiek veidota tik ļoti mārketingam svarīgā emocionālā saikne ar patērētājiem.

Taču, lai veidotu mārketinga kampaņas un citus radošus projektus, nav obligāti sadarboties tikai ar slavenībām. Otra iespēja ir sadarboties ar citiem zīmoliem. Uzņēmumi, kas ir vērsti uz sadarbību veidošanu, var panākt ievērojamus rezultātus jaunu patērētāju piesaistē un pat uzlabot reputāciju, veidot spēcīgu zīmola tēlu.  Laikā, kad cenu konkurence ir aktuāla stratēģija tikai pārsvarā ikdienas preču vairumtirgotājiem, arvien vairāk uzņēmumi tiecas veidot ārpuscenu konkurenci, kas nozīmē pievienotās vērtības veidošanu, izcilas reputācijas nodrošināšanu un ne tikai.

Uzņēmuma tēla veidošana un reputācijas vadība, izmantojot sadarbības stratēģiju

Runājot par konkurenci tirgū, uzņēmumam ir divi varianti, kādu stratēģiju izvēlēties – Sadarbības vai Sacensības. Mūsdienās it īpaši Latvijā ir salīdzinoši grūti nosaukt uzņēmumu, kas ir pilnībā vērsts, piemēram, tikai uz Sadarbības stratēģiju, jo parasti šī “sadarbība” ir tikai acu apmāns, tēls, ko uzņēmums veido, lai patiesībā gūtu uzvaru par katru cenu, konkurētu tirgū. Tiklīdz sadarbība ir neizdevīga, tā tiek vienkārši pārtraukta un sākas īsta sacensība starp uzņēmumiem, kas pavisam neizklausās pēc draudzīguma un atvērtības. Katra puse diktē savus nosacījumus un tiecas gūt labumu tikai sev. Tādēļ uzņēmums, kas saka, ka ir vērsti uz Sadarbību patiesībā vairāk atbilst Sacensības stratēģijai, sacenšoties ar maziem un vidēji maziem uzņēmumiem, lai augtu un turpinātu gūt peļņu diezgan skarbos apstākļos. Uzņēmumi Latvijā ļoti tiecas uz esošās peļņas noturēšanu un ir fiksēti uz skaitļiem, izdevīgumu, un reti kurš tiecas sadarboties, kas ir kļūda, jo tādējādi tiek palaista garām iespēja rast savstarpēju izdevīgumu un kopīgiem spēkiem dubultot vēlamo peļņu, preces noietu, patērētāju pievilināšanu un gūt citus labumus. Atcerēsimies teicienu – viena galva ir labi, bet divas vēl labāk. Tāpēc ir jātiecas veidot “cilvēcīgāku” kontaktu ar citiem uzņēmumiem un apvienot kopīgos spēkus, lai realizētu projektus, kampaņas u.c.

Labais iespaids, kas paliek no sadarbības, netiek aizmirsts. Tādējādi tiek izveidots arī lielisks uzņēmuma tēls un turpināsies ilgstošākas attiecības, veidota un noturēta uzticamība uzņēmumam gan “B2B” sektorā, gan no patērētāju puses. Tas ir galvenais uz ko uzņēmumam jākoncentrējas, ja vēlas radīt nevainojamu reputāciju – uz uzticamības veidošanu, jo tikai tā var panākt lojalitāti, kas vienmēr būs ieguvums ilgtermiņa griezumā. To var darīt attīstot uzņēmuma zīmolu, veidojot sadarbības kampaņas, popularizējot to, piemēram, piedaloties arī labdarības projektos vai sabiedrībai svarīgos bezpeļņas projektos, sniedzot palīdzību citiem uzņēmumiem, sabiedrībai – vairāk atdodot arī citiem kaut ko, nevis tikai “ņemot” sev. Kā piemēru var ņemt arī mārketinga kampaņas, kas vērstas uz sociāliem mērķiem. Uzņēmuma reputācijas veidošanas nolūkos ir jāliek pie malas individuālisma kultūra. Ir jārūpējas par uzņēmuma tēlu un reputāciju, jo tas ir tas, ko sagaida gan klienti, gan sadarbības partneri mūsdienās.

Uzņēmējdarbības vidē, kas ir pārsātināta ar zīmoliem, jācenšas veidot sadarbības ar citiem zīmoliem, lai kopīgiem spēkiem panāktu izvirzītos mērķus un piesaistītu jaunus klientus. Tā ir iespēja izpausties radošās mārketinga kampaņas, sarīkot milzīgus pasākumus, apvienot kreativitāti, lai rastu jaunus risinājumus IT jomā un ne tikai. Uzņēmējdarbības vide ir pilna ar iespējām, tās tikai jāsaredz.

Leave a Reply