KOKTEIĻU MEISTARKLASES
Rīdzinieki OSKARS SMILGA un LAURIS GRASS bāru industrijā darbojas jau desmit gadus. Viņi ir pārliecināti, ka kokteiļu gatavošana ir viņu lielākais aicinājums un to pierāda arī viņu spēja rast risinājumu laikā, kad teju gadu šāda veida lokācijas bijušas slēgtas Covid-19 ierobežojumu dēļ. Uzņēmēji šajā laikā attīstīja kokteiļu gatavošanas attālinātās meistarklases, kuras ieguva gana lielu popularitāti.
Oskars stāsta, ka daudzo gadu laikā ir iegūta gana liela pieredze nozarē, taču šobrīd abi sevi saista ar kokteiļbāriem “Mākonis” un “Minox”.
“Tiesa gan, kokteiļbāru “Minox” pagaidām esam ieziemojuši un ceram, ka te atsāksies darbība rudenī,” saka O. Smilga, bilstot, ka abi biznesa partneri lieliski jūtas bāru industrijā, spējot konkurēt ar citiem kokteiļbāriem Rīgā un Latvijā.
Lauris stāsta, ka šajā sektorā, kas konkrēti ir kokteiļbāri, konkurence esot mazāka, turklāt būtisks te ir ne tikai labs serviss, bet arī receptūra, bārmeņu zināšanas par dzērieniem un daudz ko citu. “Un te nu jāsaka, ka līdz kovidam dzērieni bija mūsu galvenā biznesa niša, bet vēlāk bārus nācās aizslēgt. Tad laukā no azotes vilkām seno ideju par dzērienu meistarklasēm. Bet patiesībā var teikt, ka viskija meistarklases sākām veidot jau pirms kādiem astoņiem gadiem tikai citādākā formātā. Tās tika veidotas ļoti konkrētam interesentu lokam, klātienē un laika gaitā izauga par pastāvīgu projektu, kam pievērsāmies katru ziemu,” stāsta Lauris. Toreiz tas esot vairāk bijis kā hobijs, taču pandēmijas laikā tieši šī ideja ļāva puišiem noturēties uz kājām un izdzīvot šo grūti laiku.
Sākoties pērn pirmajam lokdaunam, kas nāca kā auksta duša pār uzņēmēju galvām, bija jādomā, ko darīt tālāk. “Visas lokācijas apstājās. Viss tika slēgts, bet izmaksu vagoni turpināja nākt iekšā un triekties tādā kā betona sienā. Jo jaunās pavadzīmes jau ienāca, darbiniekiem algas bija jāmaksā, bet ienākumi tika apstādināti pilnībā. Ja pagājušā gada februāris bija patiešām rekordmēnesis ar simts tūkstošu apgrozījumu, tad martā tas bija vien astoņu tūkstošu apgrozījums. Mēs attiecīgi savu SIA zaudējām un viss patiešām aizgāja pa pieskari. Tad kādu laiku sēdējām un centāmies saprast, kas vispār ir noticis. Tad pamazām vilkām laukā savas avantūristiskās idejas,” pagājušā gada pavasari atminas Lauris.
Tā arī radās ideja sākt dzērienu meistarklases, turklāt ne tikai palikt pie viskija, bet piedāvāt tajās dažādu dzērienu pagatavošanas prasmes. Oskars norāda, ka sākumā gan bijusi visai liela neticība, kā gan meistarklases, kuras parasti notika klātienē, varēs pārnest uz attālināto formātu.
“Tā uztaisījām pirmo meistarklasi saviem draugiem un bija pārsteidzoši liela atsaucība. Protams, tas no mums prasa sagatavošanos. Visiem dalībniekiem iepriekš izsūtām speciāli sagatavotas kastītes ar visiem dzērienu paraugiem un visu pārējo, kas nepieciešams kokteiļu pagatavošanai. Tad konkrētā laikā visi saslēdzas kopā attālinātajā mītingā, un Lauris vada divu stundu meistarklasi,” stāsta Oskars. Uzņēmēji norāda, ka šādas meistarklases pagājušā gada pavasarī un vasarā tika organizētas regulāri, taču tās jo īpašu atsaucību guva tieši pagājušā gada nogalē un šī gada sākumā, kad atkal viss bija slēgts, cilvēki strādāja lielākoties no mājām un bija jūtams, ka cilvēki alkst pēc kaut kā neierasta.
“Sākumā paši gan neticējām tieši kokteiļu meistarklasēm, jo jutāmies spēcīgi tieši viskija meistarklasēs, taču laiks pierādīja, ka cilvēkiem interesē. Parādījās korporatīvie klienti un patiesībā nācās mums daudz pastrādāt ar jauno projektu,” bilst Lauris, atklājot, ka paciņas nācās izsūt ne tikai visas valsts teritorijā, bet sūtīt pat pa Baltiju, arī uz Ukrainu.
Uzņēmēji norāda, ka viņu meistarklases nu jau ieguvušas savu atpazīstamību un klienti novērtē visvairāk viņu pozitīvo attieksmi.
“Ar ko esam stipri šajā projektā? Ar zināšanām un kvalitāti,” lakoniski saka Lauris, kurš arī ir ierasti meistarklašu vadītājs datorekrāna otrajā pusē. Savukārt Oskars ir tas, kurš palīdz visu sagatavot, lai klienti saņemtu visu nepieciešamo veiksmīgai dalībai meistarklasēs un kokteiļu pagatavošanai.
“Patiesībā tā ir kaut kāda maģija,” nosaka Lauris, sakot, ka nereti viņi tiek pieaicināti kā viesi vai pārsteigums dažādu kolektīvu saliedēšanās pasākumos vai kādos citos pasākumos. “Taču mēs patiešām šim pieejam ar lielu atbildības sajūtu. Turklāt mūsu meistarklasēs sniedzam ne tikai šo relaksējošo jeb kokteiļu gatavošanas daļu, bet arī izzinošo un izglītojošo. Man ļoti pašam interesē dažādu dzērienu, arī kokteiļu izcelsme un tradīcijas. Daudz par to stāstu no savas pieredzes un patiešām dalos ar zināšanām. Protams, iekļauju arī šova elementus, jo noturēt ar datora palīdzību cilvēku uzmanību divas stundas nebūt nav viegli,” saka Lauris.
Vaicāti, kā jūtas pēc pusotra gada, kas pavadīts Covid-19 ierobežojumu zīmē, uzņēmēji bilst, ka tieši šis laiks viņiem daudz ļāvis saprast. Patiesībā tas esot mainījis viņu domāšanu un arī ļāvis saprast, ka vairs nevēlas atgriezties tādā darba skrējienā, kāds bija iepriekš.
“Esam daudz ko izvērtējuši. Ir arī skaidrs, ka nekas nav beidzies un, iespējams, rudenī atgriezīsies iepriekšējā gada scenārijs. Taču šobrīd esam daudz sagatavotāki, jo esam gatavi gan atsākt savu darbību mūsu kokteiļbāros, gan tālāk attīstīt klātienes vai attālinātās kokteiļu, viskija, džintonika meistarklases. Patiešām šis laiks mums ļāva saprast, ka mums ir iespējas, zināšanas un veids, kā piedāvāt klientiem citas lietas Turklāt ar mazākiem riskiem un lielāku pievienoto vērtību, kas ir ļoti būtiski,” saka Lauris.
Uzņēmēji bilst, ka nereti biznesā smagākā pieredze izved laukā uz kaut ko potenciāli gaišāku, labāku un mierīgāku. “Labprātīgi mēs šo nebūtu izvēlējušies, taču patiešām, pateicoties kovidam, esam kļuvuši citādāki un jūtamies ar to mierā,” saka Oskars, bilstot, ka tas ļāvis darboties daudz mierīgāk, pragmatiskāk un rentablāk, kas ikvienam uzņēmējam ir ļoti būtiski.
Autore: Liene Lote Čemme